Vasaras sezonas atklāšana jau 16. maijā

Starptautiskās Muzeju nakts laikā, 16.maijā, savas durvis apmeklētājiem vērs Kultūras un mākslas projekts „NOASS”, kas ar vērienīgu un plašu programmu sagaidīs jau 17. sezonu!

Sezonas atklāšana

Aizraujošo sezonas atklāšanas pasākumu virkni plkst. 19:00 ievadīs Džejs Nīdhams (Jay Needham) un Dr. Endrū Karvers (Dr. Andrew Carver) kopā ar The April Group ar video darba ‘’Zeme pazūd’’ (‘’The Ground Falls Away’’) prezentāciju.

‘’Zeme pazūd’’ ir video formāta darbs, kas apraksta skaidri redzamo kultūru saskari, ko rada konservācijas un ekonomikas ekspansijas kontrastējošās attiecības Panamas kanāla zonā. Dabas, kultūras un fiziskās evolūcijas straujā attīstība ir kļuvusi par metaforu, kas veicina sapratni par globālu entropiju, kultūras un ekonomikas robežu izzušanu, kā arī to lieto, lai aprakstītu vietējās suverenitātes zudumu. Tas ir vizuāls uzvedums, kas aptver parabolu par nenoteiktību un ievērojamām pārmaiņām. ‘’Zeme pazūd’’ ir balstīts uz fiziskām pārmaiņām kanāla zonā brīdī, kas tiek atzīmēta noteikta laika maiņa, kurā mēs varam redzēt kā tagadne kļūst par pagātni un sajust globālo spiedienu, ko nesīs nākotne. Šajā ainā ir saskatāma metafora par acīmredzamām reģiona izmaiņām, ko ir ietekmējusi globalizācija, kā arī kultūras entropija par ko vēsta izzūdošā ainava. Panamas kanāls ir Amerikas smilšu pulkstenis. Tas ir mainīgs krustpunkts, kurā satiekas daba un tiešās sekas, kas skar Panamas iedzīvotājus. Tas arī pievērš uzmanību jēdzienam par aizvien abstraktākām robežām un izjautā jēdziena ‘’mājas’’ izpratni.

Savukārt plkst. 19:30 tiks prezentēta Kurta Flekenšteina (Kurt Fleckenstein) Ukrainā filmētā mākslas performance „Все буде добре“ („Viss būs labi“ – tulk.no ukraiņu valodas), ar kuras palīdzību tās autors mākslinieciskā veidā pauž savu protestu pret Krievijas cīņu par varu, netieši vēršoties pie Krievijas ar lūgumu atvainoties Ukrainai un atjaunot Ukrainas robežas.

Viss būs labi

Sezonas atklāšanas pasākuma ietvaros tiks atklāta arī vācu komponista, izpildītāja un pētnieka Hansa Holgera Rutsa (Hanns Holger Rutz) personālizstāde ‘’Konfigurācija’’, kurā būs aplūkojama mākslinieka ‘’NOASS’’ mākslinieku rezidencē tapusī noteiktas vietas – upju kuģu piestātnes jeb debarkadera Betanovuss – specifikai radītā skaņas un video instalācija ‘’Konfigurācija’’.

Radītajā darbā satiekas trīs lietas: mākslinieka pēdēja laikā tapušo darbu īpatnējā blakus efekta izraisītā spēja attīstīt materiāli vizuālu valodu, bieži vien ar nepieciešamību saprast algoritmus; skaņu ģenētiskā programmēšana un formālo elementu ‘’iedarbināšana’’ ar specifiskas telpas, izkārtojuma un atmosfēras palīdzību, izmantojot uz vietas atrastus objektus. Darbs tapis ar Austrijas federālās zemes Štīrijas atbalstu.

Hanns Holger RutzPlkst. 21:00 pasākuma apmeklētājiem būs iespēja iepazīties ar trīs skaņas mākslinieku – Īana Duglasa Mūra (Ian Douglas Moore), Pola Nikolasa Rota (Paul Nicholas Roth) un Mārtiņa Roķa – radošo izpausmju mijiedarbību performances – koncerta formātā.

Īans Duglass Mūrs ir mūziķis no Berlīnes, kas pazīstams ar savu spēju radīt tādu solo ģitāras spēli, kas neizklausās pēc ģitārmūzikas. Izmantojot garus toņus un atgriezenisko saiti, viņš rada tekstūras, kas ir klasificējamas no pulsējošām, mierīgām dūkoņām līdz asiem trokšņiem vai trauslām augstu toņu iejaukšanās skaņām. I.D. Mūrs ir iesaistījies arī grupās ‘’SINK’’, ‘’Churdh Car’’ un ‘’The Sacred Travelers’’, saglabājot ļoti daudzveidīgu radošo izpausmju dabu – no Berlīnei raksturīgās echtzeitmusik, grūva, roka, minimālisma līdz pat ātra tempa deju numuriem, lēnām, bēru mūzikai līdzīgām, cirkulārām melodijām, kas kaut kādā veidā ieslīd starp etno – fetišisma un augsta līmeņa (high-brow) eksperimentālisma plaisām.

Paul&Ian I. D. Mūrs ir ievērojams ne tikai ar savām muzikālajām darbībām, bet arī ar 2014.gadā radīto skaņas instalāciju ‘’BIG SINE’’, kas tapa sadarbībā ar Pär Thorn. Instalācijas pamatā ir noteiktās telpas specifika, piepildot telpu tikai ar skaņu. Toņi, noskaņoti uz rezonējošām telpas frekvencēm, rada vibrējošu, mainīgu, akustisku telpas ilustrāciju, kas, klausītājam pārvietojoties, laika gaitā mainās.

Īans Duglass Mūrs, jau iepriekš, lai radītu performanci, kas pievērsās tekstuālajam izkropļojumam, mikrotonālajām manipulācijām un citām skaņas dīvainības, ir sadarbojoties ar ‘’cilvēku – orķestri’’ – Polu Nikolasu Rotu, kurš ir ne tikai improvizētājs, komponists, alta saksofonists, klarnetists, īsāk sakot, skaņas mākslinieks, bet arī rakstnieks, teorētiķis un muzikologs. P. N. Rots šobrīd strādā un dzīvo Berlīnē, kur darbojas līdzi Echtzeitmusik ainā un pilda kuratora pienākumus Auslandē (Ausland), Berlīnē. Viņš spēlē saksofonu SPLIT trio, kas piedāvā svaigu vēsmu tradicionālajā saksofona, basa un bungu virknējumā, kombinējot Amerikas modernā džeza un Eiropas improvizētās mūzikas elementus, un ar rūpīgu balansu starp pārdrošu kompozīciju un brīvas gribas improvizāciju pārvietojas no tik dažādiem žanriem kā laikmetīgā klasika, jaunais minimālisms, trokšņu mūzika, elektronika un eksperimentālā mūzika.Martiņš Roķis

Savukārt mūsu pašmāju skaņas mākslinieks Mārtiņš Roķis jau kopš 90. gadu beigām eksperimentē ar elektronisko mūziku, strādājot ar skaņu dažādos kontekstos un formās, uzstājoties eksperimentālās mūzikas koncertos, veidojot instalācijas un skaņdarbus multikanālu sistēmām, kā galvenajai interesi esot cilvēka uztveres robežām, ķermeņa un telpas attiecībām.


par šo publikāciju