Kristapa Ģelža “Kancele” tagad apskatāma uz AB dambja

IMG_3567IMG_3569

No š.g. 6. Septembra uz AB Dambja iepretim mākslas centram Noass būs apskatāms Purvīša balvai nominētā mākslinieka Kristapa Ģelža multimediālais mākslas objekts “Kancele” un tas apmeklētājiem piedāvās iespēju izsūdzēt savus grēkus ar mobilā telefona starpniecību. 

„Kancele” ir septiņus metrus augsta mākslas instalācija, kura ir tapusi sadarbībā ar komponistu Ģirtu Bišu. Tās virsotnē ir uzstādīts ventilators, simbolizējot grēku atlaišanu un iespēju izglābties. „Kalncele” to arī ļauj sasniegt ikvienam apmeklētājam, izsūdzot savus grēkus ar mobilā telefona starpniecību.

“Ventilatorus uzstāda tur, kur ir smacīgi un karsti. Grēcinieks lipīgos palagos guļ un skatās griestos, kur kā samsaras rats bez apstājas griežas ventilators lāpstiņas. Frānsisa Forda Kopolas kinoeposs “Mūsdienu apokalipse” sākas ar ventilatoru, kurš kapā gaisu un gulētājam skaudri atgādina Vjetnamas kara helikopterus un izdzīvoto elli džungļu biežņā. Kristapa Ģelža un Ģirta Biša “Kancele” ir asfalta džungļu palma – tik ierastais pilsētas apgaismes stabs, kas izdīdzis Rīgas Doma dārzā septiņu metru augstumā, bet gaismas vietā piedāvā atlaist grēkus. Var pienākt pie “Kanceles” pavisam tuvu, pacelt seju pret debesīm un ieslīgt nomierinošā meditācijā, sekojot ventilatora nesteidzīgajai, bet monotonajai kustībai. Kristīgai baznīcai ir gadsimtiem ilga pieredze cilvēka dvēseles kopšanā. Laikmetīgā māksla piedāvā laikmetīgu bikti – var ne tikai meditēt, bet arī izsūdzēt grēkus, nosūtot “Kancelei” īsziņu. Un saņemt piedošanu. Kā Luters saka: “Kur grēku piedošana, tur arī dzīvība un svētlaime.” Atskanot Ģirta Biša sakomponētam vokālam skaņdarbam, kur latīņu valodā tiek izdziedātas rindas no Mateja evaņģēlija 6. nodaļas, ir iespējams sirdsmiers. Baznīcā pastāv uzskats, ka grēks vēlas palikt anonīms, jo tad tam ir vara,” raksta Arterritory.com latviešu versijas redaktore Anna Iltnere.

Par mākslinieku: Kristaps Ģelzis (dz.1962) jau kopš 1980.gada ir aktīvi iesaistījies latviešu laikmetīgās mākslas veidošanā un darbojās tādās jomās, kā glezniecība, grafika, videoinstalācijas, instalācijas, objekti, tēlniecība, zīmējums, grāmatu ilustrēšana, izstāžu iekārtošana un reklāmas dizains. Savos mākslas darbos Kristaps Ģelzis pauž interesi par jauno tehnoloģiju attīstību, to pielietojot jauno radošo ideju ģenerēšanai. Mākslinieks ir rīkojis vairākas personālizstādes un viņa darbi ir eksponēti Ungārijā, Somijā, Maskavā un Vācijā. Darbi glabājas Mūsdienu mākslas muzeja Kiasma kolekcijā Helsinkos, Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā, Latvijas mākslinieku savienības muzejā, kā arī privātkolekcijās.

Instalācija tapusi sadarbībā ar biedrību “Ascendum” un iepriekš bija izstādīta “Mans Doms” Rīgas Doma dārza galerijā.


par šo publikāciju